”...ne figyeljenek oda arra, amit mondok, egyetlen dologra figyeljenek, amit csinálok"/Orbán Viktor/

Első rész:

Leskelődők

Kezdhettem volna az elején vagy akár a végén is, mégis úgy gondoltam, inkább csapjunk a közepébe! Ennek megfelelően a közepén kezdem. Az oka pedig legfőképpen az, hogy a történet vége még a homályba vész, az eleje pedig talán érthetőbbé válik, ha már látjuk majd az összefüggéseket. Igyekszem minden részletet érinteni, de bizonyára lesz olyan epizód, amely így is kimarad. Kezdjük hát a leskelődőkkel!

Kik is ők? Nem, nem a mozifilmben szereplő színészek, illetve az általuk megformált alakok késztettek írásra, nem is azok az emberek, akik köztünk járnak és felvállalták ezt az alantasnak tűnő feladatot. Ők, mint sokan mások, komolyan úgy gondolják, a munkájukat végzik, igyekezvén ezt legjobb tudásuk szerint tenni. Eközben azonban kiszolgálnak egy olyan rendszert, melynek kevéssé titkolt célja a BKV mind rosszabb színben való feltüntetése, ezáltal tovább rontva a vállalat sok évtizedes hírét, melyre méltán tett szert. Ide illik egy érdekes, párját ritkítóan tárgyilagos írás a Totalcar című internetes oldalról (Stump András írása), melyet érdemes elolvasni:

http://totalcar.hu/magazin/velemeny/2012/08/29/nem_erdemlunk_ennel_jobb_bkv-t/

Visszatérnék a leskelődőkre. Mielőtt a BKK átvette volna az irányítást a BKV felett, bábot csinálva annak vezérigazgatójából, mindenkit kioktattak többek között arra is, ki és milyen feltételekkel ellenőrizheti munkavégzésünket, az ellenőrzések alkalmával milyen feltételeknek kell teljesülniük. Májustól azonban minden megváltozott, az ellenőrzések terén is eluralkodott a káosz. A dolgozók megítélésem szerint teljes joggal zúgolódnak, hiszen a régi előírást nem változtatta meg senki, új pedig nem került nyilvánosságra. Így elég nehéz jogszerűnek elfogadni az ellenőrzéseket, illetve végrehajtani utasításokat.

A konkrét eset a következő:

Bevett gyakorlat volt eddig is, hogy a indulási és érkezési időket ellenőrizték, akiknek ez volt a dolguk. Ez eddig rendben is van. De most minden megváltozott. Az ellenőrzés NEM a végállomáson történik, hanem valahol a környéken, parkoló kocsik közé bújva, onnan leskelődve. A mérés pontossága és hitelessége ezáltal önmagában szart se ér  is megkérdőjelezhető lenne, ha feltételezném, a szolgáltatás színvonalának megtartása, emelése a cél. De itt kizárható, hogy erről van szó, hiszen kizárólag olyan időszakban ellenőrizték az érkezéseket, mikor az előírt menetrend betartása az utazóközönséget egyértelműen sújtva, jogos felháborodást és elégedetlenséget váltott volna ki belőlük. Miről is van szó? Konkrét esetben egy Budapest környéki településen iskolaidőben, a reggeli csúcsban 22 perc menetidő alatt teljesíti adott jármű az utat. Az útvonalon 12 megálló van, melyek szinte mindegyikében meg kell állni iskolaidőben, azon kívül pedig kb. a felében Az útvonalon egyetlen jelzőlámpán kell áthaladni, a megállókkal együtt összesen három perc körüli idő megy el a huszonkettőből tanítási szünetben, hiszen dugónak nyoma sem volt. Ez pedig azt jelenti, hogy a kilenc kilométeres távolságot, melyből négy lakott területen kívül halad, 19 perc alatt KELL megtenni, ami kb. 28 km/órás haladási sebességet jelent! Azért az kénytelen vagyok feltételezni, hogy akik felszállnak a buszra, azért el is szeretnének jutni a célállomásra, nem beszélve a többi közlekedőről. Például, aki maga elé enged, majd kilométereken keresztül nem tud megelőzni, mert éppen a rosszul megállapított menetidőt próbálom tartani! Vajon mikor enged még csak egyszer is ki a megállóból…?

Ne tévedjünk, nem az lett az ellenőrzés eredménye, hogy a menetidőket felülvizsgálták, holott ez nem lehetősége, hanem kötelessége lett volna a menetrend készítéséért felelős területnek! Ehelyett a BKK számon kérte a BKV-t (gondolom a BKK-s Mihálszky Gábor a BKV-s Mihálszky Gábort), a járművezetőktől pedig több ezer óra prémiumot vontak meg.

Az intézkedés gyors és hatékony. Kettős célja van. Egyrészt van miért kötbérezni a BKV-t, ezáltal tovább nyomva lefelé a süllyesztőben, másrészt nagyon egyszerű úgy beállítani a helyzetet, mintha a BKV-val több probléma lenne, mint a magánvállalkozóval, csak jól kell megválasztani az ellenőrzés helyszínét. Mert ne feledjük, a cél nem is titkoltan az autóbusz ágazat jelentős kiszervezése, bármi áron! A következő részekben erről is szeretnék egy kis emlékeztető összefoglalót adni, hátha könnyebben eligazodunk ebben a politikai sakkjátszmában, ahol most éppen a dolgozókat akarják kiütni!

-gabo-

Folytatása következik!