Utasok nélkül közlekedő buszok, kizsigerelt és kifosztott járművezetők, teljes káosz jellemzi az agglomerációs szolgáltatást, mióta azt a Volánbusz átvette a BKV-tól. Mára eljutott oda a helyzet, hogy az idei, 15 %-osnak hazudott bérfejlesztés ellenéra a dolgozók annyit kapnak csupán, mint az emelés előtt, köszönhetően a kizsákmányoló állami vállaltnak, valamint a helyi, hagyományos volános szakszervezetnek.

A 2014-ben elindított, a diktátor Orbán ötlete nyomán kitalált torz rendszer kiteljesedni látszik, Budapest és közvetlen vonzáskörzete alaposan megsínylette az átalakítást. Mindennek ellenére, ismerve a Magyarországon jelenleg uralkodó állapotokat, korántsem gondolom, hogy elértük volna a szakadék alját.

Időszerűnek látszik mérleget vonni az eddigiek alapján. Könnyű helyzetben vagyok, mert belülről élem meg az egész őrületet úgy, hogy az ezt megelőző időszakban is aktív dolgozóként vettem részt egy normális működésben.

Összefoglalóan bátran kijelenthetjük, a rendszer úgy szar, ahogy van! sikerült egy jól működő rendszert úgy átalakítani, ami sem az utazóközönségnek, sem a dolgozóknak nem jó. Én például Solymáron dolgozom. Reggel öt óra két perckor indul az első busz Hűvösvölgyből. Ez azonban nem azt jelenti, hogy előtte nem is megy ki senki. Megy. A buszok üresen, átszelve Budát, utasok nélkül, aki pedig utazni szeretne, hát gyalog kénytelen. Közben lehúzódva az útról, elengedni az elszáguldó üres buszokat, mivel ezen az elhagyott fővárosi útszakaszon még járdára sem futja. De ne gondolja senki, csak az első kiálláskor fordul elő az üres kocsikázás! Szó sincs róla. Én például háromszor megyek ki üresen. Meg a többiek is, ki többször, ki kevesebbszer. A legizgalmasabb, amikor fél tíz után kiviszi egy busz az utasokat a solymári Auchanba, én pedig kimegyek utána üresen. A nagy izgalomra várok bő ötven percet, majd visszahozom az általa kivitt utasokat, aztán újabb egy óra múlva ő jön vissza üresen! Ilyen bizony sose volt, míg a BKV végezte a tevékenységet. De ne higgyük, ezzel az őrületnek vége! Délután ismétlődik mindez, csak az ellenkező irányba! Mindenki bátran elképzelheti, mekkora öröm ez utas szemmel. Miközben utaznának, megy busz is, minden látszólag rendben van, őket mégsem viszi el.

Persze a dolgozónak sem nagy öröm. Egyrészt, mivel eleve kevesebb pénzt fizet számára a munkáltató az így megtett kilométerekért. A kínzó dilettantizmus, a hozzáértés teljes hiányának költségeit a dolgozókon akarja behajtani! A gyalázatos munka- és forgalomszervezés következtében kényszerűen várakozással töltött időt a Volánbusz nem minősíti munkaidőnek! Hiába fogalmaz egyértelműen a Munka Törvénykönyve, miszerint „Munkaidő: a munkavégzésre előírt idő kezdetétől annak befejezéséig tartó idő, valamint a munkavégzéshez kapcsolódó előkészítő és befejező tevékenység tartama.” Kizárólag a munkaközi szünet nem része a munkaidőnek a jogszabály alapján. Mindennek következtében tőlem például napi két órát lop el a vállalat, melynek egy része az MT. változtatásából fakad, a többi azonban önkényes. A szám hosszúsága miatt kb. 18 nap alatt dolgozom le a törvényes munkaidőt, könnyen kiszámolható hát, havonta négy és fél napot rabol el az életemből. Azt hiszem, ez nem kevés. Nagyjából a negyede annak, amit összességében havonta dolgozni kell. Tehát az alap munkabéremért a munkaidő 125%-át kell a munkahelyemen töltenem. De ez még nem elég. Hála a vállalatnál eredetileg is működő szakszervezetnek, az idei béremelés országos, az általuk is elfogadott garantált bérminimumra történő emelés helyett helyben megállapodott a 733 Ft/óra bérben. Ez nem más, mint a minimálbér. És bár elmondható, a kaotikus és köbvethetetlen bérstruktúra következtében ennél magasabb összegért dolgoznak a járművezetők, sajnálatos módon a túlóra számítás alapja éppen ez. A minimálbér. 30 óra körül havonta. Ez jön hozzá az eddig is teljesített 125%-hoz.  Újabb közel 25%. Tehát, ha összeadjuk, ahhoz, hogy a fizetésedet megkapd, a törvényes munkaidő 150 %-át kell elvárás szerűen ledolgoznod!

Legalábbis eddig többé-kevésbé így volt. De változott a helyzet. A tevékenység indulásakor, de még az elmúlt hónapokban is a Volánbusz a bér részeként jelenítette meg az üzemanyag-megtakarításból származó jövedelmet. Ez optimális esetben így is van, hiszen a nettó bér kb. negyedét teszi ki. Érdekes módon azonban a tavasszal meghirdetett bérfejlesztés erre az elemre nem vonatkozott. Márpedig a dolgozó a fizetésen azt az összeget érti, amely fizetésnapon a számlájára kerül! És nagyon nem mindegy, mit emelünk tizenöt százalékkal. Ha csak a fizetés címen átutalt összeg háromnegyedét emelik, akkor az emelés mértéke is legfeljebb a meghirdetett százalék háromnegyede lehet. Ami alig haladja meg a 11 százalékot! De a munkáltató, úgy látszik, ezt is sokallja. A béremelés óta ugyanis elkezdett csökkenni az üzemanyag-megtakarítás címén fizetett összeg. Mára eljutottunk oda, nagyjából felét kapjuk az elmúlt években hasonló időszakban kapottnak. A fizetések ezáltal (az enyém mindenképpen) a béremelés előtti, konkrétan a januári szintre estek vissza.

És ez nem minden. A béremelés, ahogy már kiszámoltuk, tizenegy százalékából négyet a minőségi prémium kétszeres összegűre történő emelése tett ki. Bár az üzemigazgató azzal kábította előzetesen az embereket, ez a hivatalosan beígért 13 % felett értendő, összességében 17 % lesz az emelés! Természetesen ismét csak egy nagy hazugság lett az ígéret Sajnálatos módon ez az állítás nem állta meg a helyét. Azonban gondoljuk át, mekkora átbaszás becsapás valójában! Mint írtam, 11 százalék az emelés. Ebből, fogadjuk el, négy százalékot tesz ki a prémium emelése. Márpedig ez az az összeg, amit bármikor el lehet vonni! Rajta is vannak az ügyön! Nos, ha elvonja a prémiumot, akkor mindjárt nyolc százalékot tud visszavenni az állítólagos tizenegyből. És hogy a varázslat teljes legyen, mivel az üzemanyag-megtakarítás felét lenyúlja, ami tehát durván a bér 1/8-a, vagyis 12,5 %-a, valójában adott a lehetőség a 15 százalékos emelést követően akár 15 százalékos csökkentést realizálni. És még mindig el tudja venni a maradék üzemanyagot, 12,5 %-ot! Erre szokták mondani: ügyes! Azt látjuk a szándék adott, azt is látjuk, a helyi szakszervezet ehhez asszisztál. Már csak az a kérdés, mi hagyjuk-e? Vajon a Volánbusz szakszervezet tagjai megkérdezték-e a vezetőket, mit művelnek? Vagy levonták-e a megfelelő következtetéseket?

-gabo-