Csak kapkodom a fejemet. Ebben is ő az illetékes, abban is. Kinyitom a csapot, ő folyik belőle. Ha BKV a téma, ha BKK, „Illetékes Elvtárs” megszólal. Itt már a látszatra se ad senki. A főváros(?) döntött, majd létrehozott egy vízfejet, ami majd kezeli az összes közlekedéssel kapcsolatos kérdést Budapesten. Útjára is indult a gyönyör, sikerült is újabb vezetői státuszokat létrehozni, ami alá a jövő hónaptól áthelyezik a BKV dolgozóinak egy részét. Közben egyre csak azt hallom ( a BKK vezérigazgatójától), hogy ez milyen remek intézkedés, mert fiatal kora és tapasztalatlansága ellenére így nagyszerű, jól fizető állást teremtettek neki mert különválik a megrendelő és a szolgáltató, ezáltal tiszta, átlátható helyzet teremtődik. Én azonban nem látom ezt olyan rózsaszínben, mint ő. Erre pedig jó okom van, meg is osztanám veletek:

A BKV Zrt. Igazgatóságának tagjai:


Dr. Várszegi Gyula
közlekedésmérnök, a közgazdaságtudományok doktora
A BKV Zrt. Igazgatóságának elnöke
A Budapesti Közlekedési Központ Zrt. Igazgatóságának elnöke


Vitézy Dávid
közgazdász
A Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója


Somodi László
okl. közlekedésmérnök
a Budapesti Közlekedési Központ stratégiai, fejlesztési és beruházási igazgatója


Bolla Tibor
Okleveles pénzügyi szakközgazda
A BKV Zrt. vezérigazgatója


Mihálszky Gábor
közlekedésmérnök
A BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese


Czinkos Pál
szakértő
A MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág, szakértő

 

Kell ezt részletezni? a BKV honlapján olvasható adatok alapján az igazgatóság hat tagjából három a BKK vezető beosztású tagja egyben, a negyedik május elsejétől lesz az, Várszegi Gyula konkrétan mindkét vállalat igazgatóságának az elnöke, Vitézy Dávid pedig amellett, hogy a BKV igazgatóságának tagja, egyben a BKK vezérigazgatója. És ő az a személy, aki szinte egyedüliként nyilatkozik minden témában, legyen az BKV-s, BKK-s, neki mindegy. Mindegy az is, hogy szakmai, fegyelmi kérdés, ő az „Illetékes Elvtárs”. Azt ugyan ég nem hallottam tőle soha nyilvánosan megemlíteni, mekkora átfedés van a két vállalat irányításában, döntések meghozatalában résztvevő személyek körében. Ő az, aki percre pontosan tudja, mi fog történni a BKV-val a jövőben, egyértelműen jövőbe lát, hiszen az összes meghozandó döntéssel tisztában van, sőt, azok következményeivel is.

Olvasok egy cikket, egy buszvezetőt ki akartak rúgni, mert súlyosan megsértette a vállalat belső szabályait, azonban alig néhány óra elteltével megnyugodhattam. Mivel Vitézy úr személy szerint nem értett egyet a határozattal, nem rúgják ki a dolgozót, csak figyelmeztetik a szabályos munkavégzésre. Ennek viszont én örülök személy szerint, ugyanakkor az eljárás kis nyugtalansággal tölt el. Eddig ugyanis úgy tudtam, az ilyen eseteket ki szokta vizsgálni egy arra illetékes bizottság, meghallgatják a dolgozót, aztán döntenek. A döntés ellen pedig szintén lehet jogorvoslattal élni, elsőként a vállalaton belül. Ez nem néhány óra alatt zajlik le. És idáig nem az igazgatóság egy tagja, a BKK vezérigazgatója döntött, hanem egy erre hivatott testület. Vajon ez megváltozott volna? Ha igen, akkor életbe lépett egy új foglalkoztatási megállapodás, melyben ezen folyamatok kezelése pontosan le van tisztázva? Vagy megszületett az új Kollektív Szerződés?

Esetleg mostantól a BKV-n belül is ez lesz? Egy személyi döntések, visszamenőleges jogalkotás egyik percről a másikra? Most a dolgozónak szerencséje volt, mert pozitívan jött ki az ügyből, de mi lesz legközelebb? Mit szólnak azok a döntéshozók, akiknek átnyúltak a feje fölött (már ha ez történt)?

Sok kérdés vetődik fel bennem. Egy azonban biztos. Mikor Vezérigazgató Urat látom, hallom nyilatkozni, mindig Gollamot látom magam előtt a Gyűrűk urából, amint a szerencsétlen tudathasadásos lényben két énje vitatkozik egymással, melyik kerüljön fölénybe.

Hogy mindenki jobban értse, mekkora is a két Gollam elképzelése közti különbség, nézzünk néhány példát. Először is egy furcsa, de annál jelentősebb ellentmondás. A KSZ felmondásával, az átmeneti foglalkoztatási megállapodás megkötésével a dolgozóktól komoly bérelemeket vontak el. Olvashattuk, hallhattuk, évi 5,5 milliárd Ft megtakarítást jelent hosszú távon! Mindezt a dolgozók zsebéből, ez igen szép teljesítmény. Aztán kiderül, a BKK-ban éves szinten mindenkinek jár 395 ezer Ft cafetéria juttatás, választható elemekkel! Hoppá! Tehát, aki átkerül a BKK-ba, ezt is megkapja, az eddigi bérén felül! Ez nagyon helyes, teljes mértékben egyetértek, szerintem valamennyien egyetértünk. Mint ahogy abban is, hogy természetesen ez a keret a maradóknak is jár. Ehhez kétség sem fér, erre utal Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója is a Mozgásban című újságban közölt vele készült interjúban. Ezt a cikket mindenkinek ajánlom szíves figyelmébe, nagyon érdekes, sok megnyugtató elképzelést tartalmaz a vállalat jövőjére nézve. Érezhetően a Vezérigazgató Úrnak egészen más a jövőképe a BKV-ról, a busz ágazat kisorolásáról, mint Vitézy úrnak. Mint ahogy a dolgozókhoz való hozzáállása is példásnak nevezhető!

Ha már a kisorolásnál tartunk. Vitézy úr szent háborút hirdetett a BKV buszos ágazata ellen. Úgy nyilatkozik, mintha ez lenne a vállalt egyetlen problémás része. Egész idáig úgy állította be a dolgot, mintha a kisorolással pénzt lehetne megtakarítani, alacsonyabb költséggel működhetne a közösségi közlekedés. Azonban egy március végi interjúban érdekes módon ez az álláspont is ellenkezőjére váltott, kiderült, nem olcsóbb, hanem éppen hogy drágább lesz, de milyen remek színvonalon! Ez egyre érdekesebbé kezd válni. Tehát idáig ezt a működést sem sikerült finanszírozni (ráadásul nem a busz miatt!), ezentúl pedig a drágábbra is lesz forrás! És akkor még nem beszéltünk a többi ágazatról, a kigyulladó, széteső metró szerelvényekről, a katasztrofális állapotú villamospályákról, de sorolhatnám, mindannyian tudjuk, a busz csupán a jéghegy csúcsa.

Csak hab a tortán, hogy miközben Vitézy úr folyamatosan a buszok alvállalkozói üzemeltetésbe adásáról tart előadásokat, addig a meglévőnél is nagyobb szolgáltatásra ad a BKK megrendelést a BKV-nak, ami miatt csak májusban négy tanfolyamot kell indítani! Vajon mi lesz a sorsa a dolgozóknak, ha eladják a munkahelyüket? Nem kéne egy felelősen gondolkozó vezetőnek ezzel is foglakoznia? Hogy veszik fel az új embereket? Tessék jönni, még egy fél évre lesz munka!?

Hogy tovább érzékeltessem a BKK vezérigazgatójának empátiáját a dolgozók felé, azok számára, aki nem tudhatnak róla, egy kis ízelítő a BKV-BKK jogutódlásáról folyó tárgyalásokból. Felvetődött a kérdés, az átkerülő dolgozók mennyi ideig élveznének védettséget a munkakörükben (meddig garantálja az utód a foglakoztatásukat). Elég távoli két álláspont a BKK három hónapos ajánlata és a szakszervezeti egy év. De a BKK tárgyalásvezetője, hogy segítse a megegyezést(!), elárulta Vitézy úr álláspontját, ami 0, azaz nulla!

A dolgozók napról napra csak a bizonytalanságban élnek. Főleg a buszosok, vezetők, szerelők. Vajon meddig lehet ezekkel az emberekkel játszani? Akármilyen statisztikát, kimutatást nézünk, egyértelmű, a BKV dolgozói sokkal magasabb szintű szolgáltatást nyújtanak, kevesebb balesettel, gyorshajtással, utaspanasszal, mint a jelenlegi alvállalkozók. Az is köztudott, a fegyelmi problémák miatt eltávolított dolgozók jelentős része került át a jelenleg alvállalkozói szerződéssel rendelkező céghez. Biztos ki kell dobni ezt a szakértelmet? A több évtizedes szakmai tapasztalatot?  Nem lehetne, hogy kivételesen ne a rosszabbik én győzedelmeskedjen?

Vagy lehet, hogy igazából ezekben a kérdésekben sem ezen a szinten születnek a döntések? Tartok tőle, így van. Mint a régi „szép” időkben, egy ember dönt mindenben, a többiek pedig ütemesen tapsolnak, a bábok pedig a drót végén engedelmeskednek….

http://www.youtube.com/watch?v=pesltOMIuxA

–gabo–