avagy más farkával…

2. rész

Tulajdonképpen írásom apropóját nem az első részben foglaltak, hanem a most következők szolgáltatták. Történt ugyanis, hogy a BKK sokak által kedvelt vezérigazgatója, akit bizony sokat emlegetnek is, gyakran édesanyjával együtt, ismét bejelentette, mekkora siker övezi tevékenységét, nevezetesen, a jegyár-bevétel milyen jelentős mértékben megnőtt az első ajtós felszállási rendszer kibővítése következtében.

Mi tagadás, ez felkeltette az érdeklődésemet. Eszembe jutott az a mondás, melyet soha nem használok, mert egyszerűen értelmetlennek tartom, és ezért taszít. A mondás pedig, melyről beszélek, a sokak által ismert „más farkával veri a csalánt”. Egyesek ezt picit másképp mondják, én azonban alapvetően nem tudom elképzelni a jelenetet és ezért zavar a mondás. Erről a bejelentésről mégis ez jutott eszembe, elmondom, miért.

A kérdéssel részletesen foglalkoztam már, ha itt nem is, TIME-EKSZ újságban igen. Ezért csupán összefoglalnám a lényeget. A BKV évekkel ezelőtt bevezette az első ajtós rendet kisebb forgalmú járatainak egy részén.  Ekkor még hozzá tartozott minden, nem létezett a vízfej BKK, értékesítés, ellenőrzés, bírságolás egyaránt. Azóta azonban sok víz lefolyt a Dunán, létrejött a BKK, élére kinevezték a kiváló adottságokkal rendelkező (?), az egyetemről friss diplomával kikerült fiatalembert, mivel nála alkalmasabb személyt nem találtak a posztra. Kicsit árnyalja a képet – ismét visszautalva a főpolgármesterrel találkozóra –, hogy Főpolgármester úr nem biztos abban, hogy egy 25 éves ifjúra, friss diplomával és minden tapasztalat nélkül rá szabad bízni egy ekkora feladatot. Nos, több dologban egyet értek a főpolgármesterrel, sokban nem. Ez utóbbi a kettő között helyezkedik el. Én ugyanis biztos vagyok abban, amiben ő nem, biztos vagyok abban, hogy nem lett volna szabad ennek a kinevezésnek megtörténni. Kettőnk között azonban több különbség is van. A felelősség az övé. Nekem lehet véleményem, neki is, de a döntés az övé. És ő így döntött.

Visszatérve azonban a bevételek növeléséhez. Nézzük, hogyan is zajlik ez valójában! A jegyek ellenőrzése tehát a BKK dolga. Neki kéne embereket, kiképzett dolgozókat biztosítania a feladatra. A már eddig elsőajtósként működő járatokon is, hiszen a feladatot a BKK átvette. A járművezetők nem ellenőröknek szerződtek, az egy másik feladat. Mégis velünk végeztetik el a piszkos munkát. Mert piszkos. Mert zsúfolt vonalakon vezették be, miközben lecsökkentették az átfutási időket.  Mert állandó a konfliktus. Mert annyiféle jegy, bérlet van forgalomban, senki nem tudja követni. Mert nem látjuk a fülkéből, mit mutatnak. Mert nem mutatnak semmit, mivel jogaik vannak! Mert megfenyegetnek. MERT NEKÜNK A BUSZT KELL VEZETNÜNK, FIGYELNÜNK KELL A FEL-, LESZÁLLÁST, millió dolog van, nagy felelősséggel. Eddig tehát két ember munkáját végezzük el, egy fizetésért, melyet ráadásul igen jelentősen lecsökkentettek az elmúlt időszakban.

Ehhez jön a harmadik munkakör, az értékesítés. Ezért jutalékot kap a járművezető. Mondhatjuk, evvel a jutalékkal szúrják ki a szemét, ezzel a jutalékkal gondolják kifizetni még az ellenőrzést is. És ezt a jutalékot csökkentették le! Na, én ezt nevezem pofátlanságnak! Nem volt nagy összeg, ami ebből származott, bármikor szívesen lemondunk róla, köszönjük, nem kérjük az „elsőajtózást”! De így, hogy ráadásul a mi tevékenységünk következtében számottevően nő a BKK bevétele, határozottan pofátlan az eljárás. Ha mi hozzuk a bevételt, márpedig nem a jegyeladások, hanem az ellenőrzés következtében, akkor mi is részesedést érdemlünk a növekményből! Három ember munkáját végezzük, mi tagadás, meg is érezzük. Amióta így kell dolgozni, sokkal jobban elfáradunk a műszak végére! Pontosabban hulla fáradtak vagyunk! Rengeteg a konfliktus, természetesen minket szidnak, holott nekünk az egész csak teher. De a BKK-nak ez is csak jó, hiszen a BKV-t utálják! A jóságos BKK kiküldte az ellenőröket, az volt az utasítás, hogy ne büntessenek, csak hívják fel a figyelmet! Mire? Hogy a buszra jegy vagy bérlet kell? Hogy Budapest határán kívül nem érvényes a Budapest bérlet? Hogy a bérletre rá kell írni az igazolvány számát? Ők pár napig itt voltak, minket pedig megfenyegettek, ha bárkit érvénytelen jeggyel vagy bérlettel, illetve ezek nélkül szállítunk, megbírságolnak! Ráadásul a minket ellenőrzők kelepcébe csalják a dolgozót, felmutatnak valami utazásra nem jogosító igazolványt, majd pedig feljelentik őt!

Röviden tehát, engem nem érdekel, ki mit csinál MÁS farkával, de fenntartom a jogot, hogy az enyémmel én rendelkezhessek! Aki meg máséval szeret játszani, olyat keressen, aki örül neki! És szerintem ezt így gondolják a többiek is!

Szeretnénk tudni, milyen megállapodás értelmében végezteti el a BKK saját feladatát velünk és ezt milyen ellentételezés fejében kell elvégezni!

Végül leírnék egy velem történt esetet, mely tegnap történt, és aminek következtében ma leültem, hogy mindezt megosszam azokkal, akiket érdekel. Elöljáróban csak annyit, sok mendemonda járja, miszerint a másik vállalat dolgozóit nem ellenőrzi a BKK, ha szabálytalanságot tapasztalnak, elfordítják a fejüket, erre kaptak utasítást. Mindez megint a trükk egyik eleme, ezáltal tudja igazolni a vezérigazgató, hogy ott a dolgozók is jobban teljesítenek, mint a BKV-nál! Ez azért csúnya, mert pár éve még a gyermek vezérigazgató-jelölt ezektől az emberektől kérte a 49-es buszon, hogy hadd mondja ő a megállókat!

Történt tehát, hogy magam is megtapasztaltam, hogy „dolgozik” a BKK. Tökéletesen illik a képbe, igazolja a címválaszát, miszerint fejétől büdösödik… A hazugság átitatja a BKK-t.

Kicsit visszamegyek az időben, úgy két hetet. Történt ugyanis, hogy kint ültem a buszban, mikor megjelent négy (nem tévedés négy!) ifjú, felszálltak hozzám. Az egyik fiatalember közölte, a BKK-tól jöttek, ellenőrzik a busz jegykezelő készülékeit. Négyen! Szerencsére pont négy készülék volt, mindegyiknek jutott egy, mégis csak egyikük járta őket végig, próbajeggyel ellenőrzést végezve. Aztán leszálltak, talán még egy buszt megnéztek és elmentek. Ez ám a jó állás, miközben nálunk azokat akarják elküldeni, akik érdemi munkát végeznek, ezek négyen csinálják a semmit!

Hogy miért írtam ezt le? Mert kell a tegnap történtek megértéséhez. Történt ugyanis, hogy leérkeztem a végállomásra, be szerettem volna állni a megállóba, de nem tudtam, mivel előttem az út közepén megállt egy busz. Álltunk. Dudáltam. Álltunk. Dudáltam. Aztán feladtam. Majd elmegy. Egy idő után így is történt. Én is elindultam, aztán megláttam, miért állt meg. Négy ifjú álldogált ott. Az egyiket felismertem. Ő volt a múltkori csapat vezetője (lehet, hogy a többiek is ugyanazok voltak). Mikor odaértem hozzájuk, valamit mutogatott a nyakában, mint később kiderült, a BKK-s igazolványa volt az. Én azonban, mivel felismertem, mutattam neki, egyértelműen, hogy félreállok, a másik busz elé. Ez kisebb bonyodalmak árán sikerült, ugyanis mikor tolatni kezdtem, ők átsétáltak a busz mögött! Kinyitottam nekik az ajtót, majd először kértem őket, ha már ellenőriznek, ne az út közepén tegyék, ha pedig egy busz tolat, ne lépjenek be mögé. Bár én azt gondolom, ha valaki buszokat ellenőriz, a közlekedés szabályaival minimálisan tisztában kell lennie. Fent említett ifjú titán erre elkérte a munkalapomat, semmi egyebet nem mondott. Aztán valami papírra kezdett a társaságában jelenlévő lány írogatni, mint később kiderült, az én feljelentésemet! A legényke diktált, a lány hitetlenkedve visszakérdezett: tényleg ezt írjam? Ő határozott volt, döntését meghozta, IGEN! A lány írt: „Tárolóhelyen utasításra nem állt meg.” Majd bekarikázta a következő előre nyomtatott formaszöveget: „Jogszerű operatív utasítás megtagadása”.

Mikor én is meghallottam, mit pusmognak, elképedtem. Hát mi a szart mit csinálok éppen, ha nem állok? Mellesleg, mint írtam, utasítást nem kaptam, inteni nem intett, csak a nyakbavalóját markolászta. De ha kaptam volna, akkor se hiszem, hogy az út közepén jogszerű lenne ilyen utasítást adnia. Érdekes lenne, ha az út közepén álló rendőr előtt állnék meg igazoltatáskor, kíváncsi vagyok, mit szólna hozzá. Azt meg, hogy megálltam, mi sem bizonyítja jobban, mint az elkészült feljelentés, amely egyébként nem jöhetett volna létre! Még szebbé teszi a történetet, hogy az én másolatomon nem a 37-es pont, hanem a 36-os van bekarikázva: „Járművön történő dohányzás”. A legényke szerint elcsúszott az indigó! Na, ilyen a hal, ha a feje is ilyen. Aztán kiderült, a klímát jöttek ellenőrizni! Megint négyen! Ez ám a hatékony munkavégzés! Fejétől büdösödik. A klímát rendben találták. Határeset volt, ahogy a vezetőjük mondta. Mire kérdeztem tőle, az számít-e valamit, hogy a járművezetőnél minden egyes Mercedes-ben, köztük ebben is működésképtelen a klíma, kb. ötven fokban ülünk (az utólag épített fülke még elviselhetetlenebbé teszi a helyzetet)? Őt ez már egyáltalán nem érdekelte.

Tehát, hogy tiszta legyen a kép, azért állította meg az út közepén a buszokat, ezáltal akadályozva a többi busz közlekedését, hogy meggyőződjön a klíma működéséről! Hogy látni is lehessen, lefényképeztem. Ők a másodiknak álló busz előtt álltak, az elé parkoltam én le.

Természetesen nem ismertem el a feljelentés tárgyát, nem is tehettem, hiszen egyértelműen megálltam. Az eljárást azonban alapvetően méltatlannak, viszont a BKK-hoz méltónak tartom.

Egy dolgot nem szabad elfelejteni. BKV van, volt, lesz is. BKK nélkül is. Az érdemi munkát mi végezzük. Eddig sem a dolgozókkal volt probléma, hanem a vízfejjel. Attól, hogy lett még egy vízfej, a helyzet nem javult, sokkal inkább romlott. Attól, hogy még többen élősködnek a dolgozókon, horribilis fizetésért+prémiumért, még a közlekedés helyzete nem javul. Azért elég furcsa valóban, hogy a BKK vezérigazgatója kétszer annyit keres, mint Budapest első embere (+prémium), pedig a főpolgármester fizetését már meg is duplázták! Meg az is érdekes, hogy köztudottan Budapesten szedik be arányában a legtöbb pénzt az utasoktól, mégis innen akarnak további bevételt sajtolni, ahelyett, hogy valós megoldást keresnének a finanszírozásra. És ehhez jön még a magánvállalkozásba adás plusz költsége (csak 2013-ra 3,5 milliárd, pedig csak májustól jöttek az új buszok, részletekben, 2014-re további kiszervezés nélkül is kb. 5,5 milliárddal lehet számolni), valamint a négyes metró (2014-re kb. 7 milliárd). Szerintem ezt nem fog sikerülni az elsőajtós rendszer további, agyament bővítéséből és a BKV kötbérezéséből.

                                                                                                    

                                                                                                         -gabo-