A közösségi közlekedésre a közösség joggal tart igényt. Elvégre rengeteg adót fizetünk, nagyon sokféle címen. Ezeknek az adóknak az a céljuk, hogy a társadalmi rendszerek működtetéséhez a financiális hátteret biztosítsák. Mégis manapság úgy tűnik, mintha a BKV működésére nem jutna a befolyó adókból. Ezért jobbnál jobb elképzelések kapnak szárnyra, különféle dedikált, kifejezetten erre a célra megálmodott bevezetésre kerülő új adókról. Nyilván a pénztelenségért okolható szokás szerint az elmúltnyócév, de az biztos, az elmúlt nyolc évben mindig működött a főváros tömegközlekedése, ráadásul a dolgozók bérét is kifizették. Volt, hogy sztrájkkal, de ki lehetett csikarni a KSZ-ben rögzített, hosszú évek megegyezései nyomán létrejött megállapodás szerződésben rögzített összegeit. Ma eljutottunk oda, ezek az összegek nem kerülnek kifizetésre, legalábbis átmenetileg, örülhetünk, hogy elértük a bérek és bérpótlékok megállapodásba rögzítését és ezáltal kifizetését (?). Nehezen tudná velem bárki elhitetni, ez a megszorítás átszervezés nem függ össze avval a gáláns egykulcsos adórendszerrel, mellyel úgy sikerült a gazdag, még gazdagabb és leggazdagabb, valamint az iszonyú gazdag embereket, hogy olyan új adókat vezetnek be, melyet vagy csak a szegények vagy mindenki fizet, csak éppen nem mindegy, mennyiből! Mindezt a társadalmi igazságosság nevében! Mert ez az arányos adózás elve! Amióta ezeket a baromságokat butaságokat hallgatom, azóta azon gondolkozom, vajon tényleg arányos ez így? Ha igen, mik az aránypár elemei, magyarul mit hasonlítunk mihez? Mert lehet, matematikailag igaz, hogy 100 ezer úgy aránylik a 16 ezerhez, mint 1 millió a 160 ezerhez, de evvel a logikával van egy kis bibi. Addig, míg a bérek nem aránylanak az elvégzett munka nagyságához, addig szerintem az adókat sem csak matematikailag kéne vizsgálni. Talán nem kell magyaráznom, mire gondolok. Mert ha mindenben csupán a logikát szeretném vizsgálni, akkor hogy magyarázza el nekem valaki, hogy mi köze a kecskének a 47 ezer Ft-hoz? Ja, nem azért, azt még értem, hogy a nagyotmondó versenyben az nyer, aki nagyobb hülyeséget tud mondani, valami egyáltalán oda nem illőt, de szerintem már az alap kijelentés is olyan égbekiáltó hülyeség, amit nem kell (de, mint látható lehet) fokozni. Tehát eddig még rendbe is lenne, csak én ezt megpróbáltam elképzelni! Mert azért azt mindenki sejti, a kecske is eszik valamit. Viszonylag hálás jószág, nem válogatós. Igen ám, de télen? Akkor is kell enni a kecskének! Tehát a 47 ezerből őt is etetni kéne…

Hát körülbelül ennyire átgondolt az egykulcsos adó elmélete is. Csak ahhoz még kecske se kell. Adót mindenki fizet, az is, aki emiatt nem tud fűteni, vagy enni adni a gyerekének, meg az is, akinek annyi van, hogy bankjegyekkel gyújtja be a kandallót. Bár utóbbiak közül sokan úgy tesznek szert mesés vagyonra, hogy közben minimálbér szinten keresnek, de nyilván nem szórják el, ami megmarad a 47 ezerből. Ennek ellenére adót ők is fizetnek, ha másra nem, hát a kecsketáp áfá-ját.

Hogy miért írom ezeket? Mert azok, akik ma a Parlamentben és a Városházán Arról döntenek, a BKV dolgozói sokat keresnek, vegyük el a felét, de legalábbis az egyharmadát, ők nem nélkülöznek. Ők kivétel nélkül nyertek az egykulcsos adón, valószínűleg kivétel nélkül többet nyertek rajta, mint amennyit egy átlagos BKV dolgozó hazavisz! Ha ez így nem lenne érthető, másképpen próbálom megfogalmazni. A döntésért felelős képviselők csak az egykulcsos adó bevezetése által, csak az adókülönbség okán több pénzt visz haza havonta, mint egy átlagos BKV dolgozó! Az a dolgozó, akinek eddig is úgy emelték a bérét, hogy részben beleépítették a pótlékokba, részben látszólag béren felüli juttatásként folyósította a vállalat. A döntéshozók pedig úgy ítélték meg, ez túl sok! Mindent el akartak venni, a bérpótlékot is, amit sikerült megvédeni, a többit egyelőre nem. Azért nézzük, mit is sokkaltak: példaképpen egy autóbuszvezető kezdő óradíja 1000 Ft. Ez 168 munkaórát számolva havi bruttó 168 ezer Ft. Tény, ha mindent levonunk belőle, még mindig marad 100 ezer Ft körül, Az pedig még mindig duplája a megélhetéshez szükséges 47 ezernek. Jut eszembe, viccelődünk a 47 ezerrel, meg az nem is úgy volt, meg még a kecske, de hadd kérdezzem meg, a 100 rendben van? Vagy a 120? Tényleg meg lehet belőle élni? Igen? Akkor is, ha most majd lejön belőle néhány bérlet ára pluszban? Akkor is, ha az éjszaka közepén más közlekedési eszköz nem lévén, kocsival kell bejárni az agglomerációból? Akkor is, ha a minimális büntetési tételt hatszorosára, 50-ről 300-ra emelik? Akkor is, ha már étkezési jegy sincsen? Akkor is, ha a foglalkozási ártalomként szerzett betegségekre szedett gyógyszerekre se tudunk az egészségkártyával fizetni? Soroljam még? Vagy ennyi elég volt a nemleges válaszhoz? Mert van ám még éppen elég! Álljon itt egy hivatkozás, ahol utána lehet nézni, mennyibe kerül nekünk egy képviselő. Hozzátenném, itt csak az állami apanázs látható, akinél ez csak néhány százezer, az kap egyéb forrásból!

http://www.koziranytu.hu/kepviselo_fizetesek

Mindezt a megvonást azért kell elszenvedni, mert a BKV működését senki nem akarja fizetni. A kerületek azt mondják, majd a főváros. A vidéki polgármester mit mondana, ha úgy kéne megoldani a városa utazását, hogy egy alárendelt szervezet elszipkázná a bevételt? Bár több helyen már enélkül is csődbe ment a tömegközlekedés. Vagy a környező települések, ahova kimegy a BKV járat? Megértem, az nem az ő dolguk, állami feladat a helyközi közlekedés. Igen ám, de mit szólnának, ha holnaptól ezt mondaná a főváros is? (Vajon miért nem mondja?) Akkor azt hiszem, lenne káosz! Azt senki nem gondolja komolyan, hogy a budapestiek azért fizetnek, hogy mások élvezzék ennek gyümölcsét! (Itt az élvezet kicsit képzavar, tekintve a BKV járműveinek állapotát!)

Akkor nézzük, mi a helyzet az állami részvétellel! Hasonlítsuk össze például a MÁV finanszírozásával! Hinnénk-e, hogy a vasútnál nemcsak utazási igazolvány jár a dolgozóknak és családtagjaiknak, de ha például nem ott végez a vasutas, ahonnan indult, még a visszautazásra is bért kap! De annak is érdemes lenne utánanézni, vajon mennyi áfát-t fizet be a MÁV, meg még egy csomó érdekességnek.

De, úgy látszik, csak a BKV-ra nem telik. Itt megint egy kérdés motoszkál a fejemben! Vajon nem Budapesten keletkezik-e az a GDP, amitől az ország még működik? Vajon nem itt jön-e be a legtöbb adó? Akkor hogy is van ez? A budapestiek megtermelik, aztán járnak gyalog? Azért, hogy máshol ne kelljen? Azért nem lenne rossz, ha ezeket a kérdéseket már valaki más is feltenné, ha mindenki feltenné! Ha együtt kiáltanánk, nem hagyjuk, hogy packázzanak velünk! Nem azért dolgozunk, hogy állandóan ott lebegjen felettünk a fenyegetés, elveszítjük a munkahelyünket, mások elveszítik a közlekedési lehetőséget, mindenki veszít. Budapest közlekedése nem lehet politikai játszótér! A BKV közügy, el a kezekkel róla!

–gabo–