”...ne figyeljenek oda arra, amit mondok, egyetlen dologra figyeljenek, amit csinálok"/Orbán Viktor/


Második rész

A megtévesztés foka


Két éve már, hogy a BKV-t a politikusok folyamatos bizonytalanságban tarják. A kormány és a főváros látszat csatákat vív egymással a vállalat finanszírozásának kérdésében. A kormányfő, a főpolgármester és a BKK vezérigazgatója a álviták ellenére tökéletes szimbiózisban élnek egymással. Miközben állandóan újabb elképzelésekkel sokkolják a közvéleményt és a dolgozókat a BKV finanszírozására és az autóbusz ágazat tervezett működésére vonatkozólag, folyamatosan bizonytalanságban tartják a munkavállalókat jövőjüket illetően.

A főpolgármester gyakorlatilag beiktatása első perceiben elkezdett arról nyilatkozni, a főváros autóbusz közlekedését csak külső vállalkozó, ezen keresztül tőke bevonásával lehet megoldani, hiszen azonnali hatállyal szükség van ezer busz lecserélésére.  Az azóta eltelt két év alatt gyakorlatilag nem került forgalomba új busz. Érdekes módon még annál a tendernyertes vállaltnál sem, amelyik május óta a BKV mellett, azonos szinten, immáron nem a BKV alvállalkozójaként teljesítene közszolgáltatást, ha a döntéshozók tervei szerint alakulnak a dolgok. Szó nincs új buszokról a pályázatban.

Nyilván azóta sok víz lefolyt a Dunán, ahogy szokták mondani – bár, sajnálatos módon az utóbbi időben egyre kevesebb –, bizonyára mind a lehetőségek, mind pedig a körülmények jelentősen változtak, de azt gondolom, azért vannak a felkészült szakemberek (?), hogy ezeket a várható változásokat előre lássák, és megoldást találjanak rá. Hiszen nem szabad elfelejteni, Budapest (még) világváros, a közlekedését fenn kell tartani, fejlesztése szükséges! Nem mellesleg jelentős létszámban EMBEREK dolgoznak mind a járművek vezetőfülkéiben, mind pedig a szerelőaknákban, nem beszélve a forgalom irányításáról, akik a változó hírek, információk hatására folyamatos létbizonytalanságban kénytelenek élni. Vagy talán éppen ez a cél? Könnyebben kezelhetőek a rettegő, kiszolgáltatott munkavállalók, mint az öntudatos dolgozók? Erre utal a Munka törvénykönyvének megváltoztatása, amely szintén növeli ezt a kiszolgáltatottságot, valamint az is, ahogy ennek életbe léptetésével párhuzamosan azonnali hatállyal fel kellett mondani a Kollektív szerződést is.

Közben semmi egyéb nem történik, mint a munkavállalók egyre fokozottabb kizsákmányolása. Fent említett politikusok tettestársaikkal nem csupán a gazdaságot döntötték hanyatlásba, nem csupán a forint árfolyamát vágták haza, hatalmas áremelkedést, idéztek elő, az inflációt növelték, hanem azt harsogják, milyen sokat keresnek a BKV dolgozói, meg aztán még az a hatalmas mértékű béren kívüli juttatás! Bezzeg máshol milyen keveset keresnek! Vajon mikor áll oda elénk ez a sok irigy és mondja azt, cseréljünk!?

Nem mennék ebbe bele, ki hol és mennyit keres. Nem foglalkozom azzal sem, hogy a másik szolgáltatónál csak üzemanyag-megtakarítás címén kifizetnek közel egy alapbérnyi összeget havonta, járművezetőnként! Közben a dolgozók minimálbér körül vannak bejelentve. Biztos vagyok abban, hogy ezt nem úgy hívják:szürke gazdaság! Azt már csak gondolatébresztőnek említem, milyen érdekes, miközben ezzel a „megoldással” Rengeteget lehet lopni megtakarítani a járulékokon, most éppen azon tanakodik a mi közlekedési géniuszunk, hogy mégse hirdetnek tendernyertest, mert sokkal (milliárdokkal/év) többe kerül, mint a BKV! (Mi évek óta ezt mondjuk, sokat nem kell gondolkozni rajta). Azért érdekes világ ez. A béreken legalább harmadnyi megtakarítás, az ár mégis sokkal magasabb, miközben a technika ugyanaz lenne! És ha végig gondoljuk ezt az egész mesét, kijön, hogy annál a cégnél 40-80, esetleg 100 ezer Ft/fő havi „üzemanyag-magtakarítást” fizetnek ki…

Ide teszek egy linket, ne kelljen keresni, egy remek kormánypárti online újságból. http://mno.hu/gazdasag/83-941-forint-a-letminimum-1081439

Ebből kiderül, mennyi is ma az egy főre számolt létminimum összege. A lényeg, hogy egy kétgyerekes családnál 243 429 Ft! Nem tévedés, ez a létminimumhoz elégséges! Tessék gondolkozni! Azt gondolom és határozottan állítom is, hogy milliós fizetések mögé bújva nincs erkölcsi alap sokallni a százezres fizetéseket! Látszólag önmegtartóztató lépésként  millió forintban meghatározni a közpénzből rajtunk élősködőket, akik elégedett tömik tele zsebeiket, miközben a minimálbér összege 93 ezer, az átlagkereset pedig 219 ezer Ft? Utóbbi a tizede, előbbi még a huszada sincs „nagyjaink” fizetésének! Csak én érzem, hogy a nagytiszteletű döntéshozók teljesen elrugaszkodtak a valóságtól?

http://www.origo.hu/gazdasag/20120518-nott-az-atlagkereset-2012-elso-negyedeveben.html

Én nem vagyok közgazdász, mint a főváros főközlekedési főzsenije. De szívesen leülnék valakivel, aki elmagyarázná nekem, lassan mondva, hogy megértsem, vajon miért nem lehet magyar buszokat gyártani? Én nem gondolom úgy, ahogy nálam sokkal felkészültebb városvezetőnk, hogy egyszerre kéne 1000 db buszt cserélni (ja, meg akkor már az összes hévet, metrót, villamost, meg amit még találunk). Ekkora kapacitás nincs, de nem is kell. Csak a játék kedvéért, évi száz darab (már 200 le lenne cserélve, ha a szándék valóban komoly lett volna, de nekem úgy tűnik, ez olyan, mint a 10 év alatt egymillió munkahely, ami majd a tizedik év december 31 én bukkan fel a semmiből, addig semmiféle számonkérés nem lehet). Nos, így tíz év alatt lenne lecserélve az ezer busz, aztán lehetne kezdeni elölről, az első százzal, ami éppen tizedik éves lenne. Nyilván lehetne bővíteni a kapacitást, hiszen ott a Volán, magán vállalkozók. Egy sikeres gyártás pedig akár piacokat is szerezne. Vagy ez a szlogen is lefolyt már a Dunán, a „Merjünk nagyot álmodni!”?

Vajon a ellenzéki főpolgármester jelölt is nagyot álmodott, mikor azt ígérte, megválasztása esetén a budapestiek ingyen utazhatnak a BKV-n? Valaki gondolkozott egyáltalán, mit is jelent ez az ígéret? Én gondolkoztam rajta, és azt mondom, meg kellett volna választani. Nem másért, ezért. Ugyanis gondoljunk csak bele! Semmiféle kimutatás nincs és nem is lehet arról, a BKV-t használók közül hány fővárosi van. Ez pedig azt jelenti, számolni kell azzal, hogy csak a budapestiek használják, vagyis a működési összeget biztosítani kell rá, alkunak helye nincs! Aztán majd a jegy-, bérlet eladásokból bejön, ami bejön! És most következik a zsenialitása a javaslatnak: a magyar nagyon talpraesett nemzet, szokták mondani. Néhány hónap alatt aki közlekedik, mindenki rendelkezne budapesti lakcímmel, az biztos! Így aztán utazhatna mindenki ingyen (ezért írtam, számolni kell ezzel az eshetőséggel!). Igen ám, de az is biztos, adóbevételből bőségesen megtérülne a bérlet ára a városnak, jutna bőven másra is! Én mondom, ügyes!

Jut eszembe, választási ígéret. Nagy tévedés a most hatalmon lévőktől, mikor azt állítják, ők nem ígértek semmit, nincs mit számon kérni rajtuk! Jó duma, csak nem igaz (ez sem). Ugyanis ígéretnek nem csak az számít, amit úgy kezdünk, hogy becs’ szóra ezt fogom csinálni, illetve ezt nem fogom csinálni! (mellesleg amit így ígértek, azt sem tartották meg.) Nem! Az is ígéret, ha valakivel magatartásunkkal, tetteinkkel, bármi egyébbel elhitetjük, mi azért tiltakozunk, mert másképpen csinálnánk. És én úgy látom, itt a zembereket nagyon csúnyán átbaszták átverték!

 

-gabo-

Folytatása következik!