Nem gondolom, hogy valaki mindenhez érthet. Még akkor sem, ha papírja van róla. Hát még ha nincs! Szakmai tapasztalat nélkül semmi esetre sem. Mégis van egy ember, aki megkapta a lehetőséget és igyekszik is élni evvel a lehetőséggel, alapjaiban megváltoztatva mindent, ami idáig valahogy működött. Mert azt én nem feltétlenül tekintem szakmai tapasztalatnak, ha valakinek gyerekkorában a 49-es buszon a „Vezetőbácsi” megengedte, hogy mondja a megállókat. Lehet, a taxizáshoz is azért ért a tisztelt vezérigazgató úr, mert régen a szivargyújtót nyomkodhatta?
Mert láthatjuk, ért mindenhez. A taxizás alapvetően nem egy bonyolult rendszer. Annak idején, mikor csak egy „szolgáltató” volt, az állam, Fővárosi Autótaxi néven működtette saját vállalatát, majd később beszállt a Volántourist, amely elsősorban saját fuvarjait intézte, ezen fuvarok mellett segítette ki a Főtaxit. Ekkorra ugyanis egyre nehezebbé vált a szükséges mennyiségben autót beszerezni, még állami vállalatként is. Mivel azonban még ebben a formában sem tudták kielégíteni a folyamatosan növekvő igényeket, nyitni kellett(?) a „magánszektor” felé. Innen indult ki az a kaotikussá, kezelhetetlenné vált helyzet, ami elvezetett az adattárolós órák és a sárga rendszámos autók kötelező tételéhez, 1992-ben. 1998-ban maximálták a tarifát, 240 Ft-ban! Tizennégy évvel ezelőtt, ez több mint duplája volt az akkor általánosan használt árnak. Azóta se nyúlt hozzá senki, nem is kellett, hiszen ma is van társaság ahol 150(!) Ft a kiírt(!) tarifa! Talán egy vállalat van, amelyik ma 240 Ft-on hirdeti a szolgáltatását, de ott is csupán elenyésző kisebbség utazik ennyiért, hiszen szinte mindenki kap valamiféle kedvezményt. Ennek ismeretében vajon mi indokolja a fix tarifát, amely a tervek szerint szintén 240 Ft lenne? Azért ez nem egy felhasználóbarát elképzelés szerintem! Nem lenne nagy öröm 20-30-50 %-kal többet fizetni a taxiért is, mint minden egyébért. Az biztos, hogy a taxisok örülnének neki, hiszen évek óta azeretnék elérni, hogy a piac igényei helyett a hatóság szabjon meg egy magasabb árat. Eddig azonban süket fülekre találtak követeléseik.
A főváros tömegközlekedését is megoldja. Természetesen így, egy személyben. Példaként Londont hozza fel. Pici kis probléma van a példával. Való igaz, Londonban élvezet közlekedni. De ott pont két nagyságrenddel többet is költenek a közösségi közlekedésre! Lefordítva ez azt jelenti, ami itt egy milliárd, az ott száz. Igaz, sokkal nagyobb a város, mondjuk ötször annyi lakosa van, mint Budapestnek… Azért a különbséget érezni lehet.
Most éppen elrendelte a Citarok azonnali javítását. Ő, ezt is így, egy személyben. Dajcstomi a maga végtelen és keresetlen egyszerűségével már rég megkérdezhette volna, hogy „ki a fasz az a Vitézy Dávid?” Én nem fogalmazok ennyire alpárian (így hát már semmi esélyem fideszes politikusi karriert csinálni), de azért nagyon furdalja az oldalamat a kíváncsiság, mi hajtja ezt a srácot, főleg ki tolja ennyire őt? Üstökösként bukkant fel a VEKE színeiben, belekötött mindenbe, mindent jobban tudott, osztotta az észt bőkezűen. Hova lett ez az óriási buzgalom? Vagy mire fecséreli energiáit? Mercedes Citarot vesz? Vajon valaki megnézte ezeket a buszokat, milyen állapotban vannak tíz év városi tömegközlekedésben való részvétel után? Valakinek van fogalma arról, hogy ezek az autóbuszok ennyi futásteljesítmény (10 év, hat-hétszázezer!!!! km) után selejtezésre kerülnek? Hogy előző tulajdonosa esetleg nem azért adta-e el, mert ahelyett, hogy rengeteg pénzt ölt volna a bontásukba, inkább sok milliót nyert az eladásukon azáltal, hogy talált rá balekot? Elhiszi-e valaki Vitézy úr azon állítását, miszerint egy 415-ös Ikarus felújítása pont annyiba kerül, mint amennyiért ezeket megvették (kb. 20 millió/busz! hagyjuk ezt!)? Mellesleg ezek nem felújítva nem lettek, de még a hibáikat sem javították ki! Az első nap óta esnek szét. Nem csak a légkondi használhatatlan, az csupán rendkívül látványos eleme a hibák tömkelegének. Az aknák tele vannak a szétesőben lévő Mercikkel, nem jut hely és nem jut ember a többi járműre. Igen, ember sem jut, ugyanis az embereken részben bércsökkentéssel, részben viszont leépítéssel takarékoskodnak. De ez megérdemelne egy külön írást. Elég az hozzá, ma beszéltem egy szerelővel, aki elmondta, ahol ma ketten dolgoznak, azelőtt nyolcan voltak! Se szabadság, se betegség, mert ki marad akkor, ki végzi el a munkát?
Az mindenesetre érdekes kijelentés, szintén hősünktől származik, a Mozgásban című BKV-s lapban jelent meg, miszerint szerinte nem szabad, hogy egyebek között bármilyen emberi szempont felülírja azt a közcélt, amire szerződtek. Ez bizonyára így is van, mármint ez biztos az ő véleménye. Én viszont mindig az embert tartottam, tartom a legfontosabbnak és nem tudok elképzelni olyan közcélt (békeidőben legalábbis), amiért embereket kell tönkre tenni, kizsákmányolni. És amíg módomban áll, lehetőségeimhez mérten teszek is ellene. Talán ez is közrejátszik, hogy többen a jobb feltételek ellenére sem akartak átmenni a BKV-tól a BKK-hoz.
Mert milyen dolog az, hogy a BKV-nál felmondják a Kollektív Szerződést, a dolgozók több tízezer forintot buknak havonta, közben az átkerülők éves cafetéria kerete 395 ezer Ft? Sem munkakörük, sem a foglalkoztatási feltétel nem változott! Félreértés ne essék, az összeg éppen csak elégséges, nem az a baj, hogy a BKK-nál kapják a dolgozók, hanem érthetetlen, miért nem jár a maradóknak automatikusan május 1-től? Csak a Jóbácsi ad? De a Jóbácsi a BKV-nál is adhatna, hiszen ott is ő dönt mindenről! Nem kell megvárni az új KSZ-t, nem utasítják vissza a dolgozók!
Szívszaggató írást olvastam a BKK, azon belül Vitézy gyors intézkedéséről a klíma nélkül üzemelő Citarok azonnali javításáról. Hogy hol? Természetesen a BKK honlapján. http://bkk.hu/2012/05/azonnali_intezkedes_klima/
Könny szökött a szemembe! Arra gondoltam, szegény Dávidnak senki sem hívta fel eddig a figyelmét a karbantartás szükségességére! Hiszen a Volvók jelentős részében sem működik a klíma! Évek óta méghozzá! Mert aranyos beállítás, hogy a BKK mindent megold, már rajta is vannak az ügyön, de ismét emlékeztetni szeretnék arra a nem mellékes tényre, hogy az Elnök Úr egyúttal a BKV igazgatóságának is tagja, nem is tegnap óta! Arról sem szól az írás, hogy esetleg vannak-e egyéb gondok a klímával, a buszokkal. Szemérmesen hallgat róla a propagandista. Azt viszont leírja, hogy mennyire hirtelen és sürgősen kellett forgalomba állítani őket, holott tavaly októberben lettek vásárolva, részben 2011 év végi üzembe állítási céllal. Vajon mikortól kezdtek volna közlekedni, ha marad a Nógrád? Ugyanis eddig még, mint kiderült, a futó javítások, karbantartások se lettek elvégezve rajtuk, nemhogy a szükséges átalakítások! Magyarul fél év alatt hozzájuk se nyúltak!
Olvasom fent említett lapban, hogy alaptalanok a kritikák, meg a bulvársajtó, meg minden egyéb. De hiszen ez eddig is így ment! Dávid, Te is szívesen nyilatkoztál VEKE elnökként becsmérlőn! Abban is nyilván volt sok igazság. Kedves fiú vagy Dávid, de nem tudom, mit képzeltél? Nem ismered a mondást, miszerint aki kurvának áll, azt előbb-utóbb megbasszák? Azt gondoltad, csak Te fikázhatod más munkáját, a Tiédre meg mindenki csak jót mondhat? Kijöttél a csatatérre, Kis Herceg, még a rózsádat se takartad le! Ez már nem a milliomos csemete „Ki nevet a végén” társasjátéka, ahol mindig csak Te nyerhetsz, a Te bábudat nem ütheti le senki, miközben a Tiéd végigtarolja a pályát. Elirigyelted a BKV vezérigazgatójának pozícióját, rólad szól minden, miközben ő csendben teszi a dolgát a háttérben, Te állsz a rivaldafényben és osztod az észt. Egy dologról azért ne feledkezz meg! Aba Botond óta nem volt népszerű vezetője a vállalatnak, úgyhogy a dicsfénnyel az utálatot is magadra vontad. Sajnos, aki egy személyben intézkedik, dönt és végrehajt, egyedül végez érdemi munkát egy ekkora vállalatnál (amit én azért nem hiszek ám el, bármennyire is így állítod be), az a balhét is egyedül kell elvigye. Márpedig a balhét előbb vagy utóbb el kell vinni valakinek…
Részemről, kedves Mekk Elek, ezt a cégért már levertem volna az ajtód fölül.
-gabo-