Próbáltam valamilyen példát kitalálni, mellyel jellemezni lehetne a BKV körül kialakult helyzetet. Más szóval szerettem volna modellezni valami közérthető példával a BKV működtetését. Igen, a működtetését, nem a működését. Az ugyanis teljességgel megmagyarázhatatlan, mitől működik még. Az igazat megvallva az meg végképp megmagyarázhatatlan, a tulajdonos, illetve az állam hogy képzeli el a működtetést. Vegyük az aktuális állapotot.
A főváros közgyűlése megszavazott kilenc milliárd hitelt, melyet kamatostul vissza kell fizetnie a főváros tulajdonában lévő cégnek a főváros részére, mely helyzet azért alakult ki, mert a főváros nem fizette ki a tulajdonában lévő cég részére az általa megrendelt szolgáltatások ellenértékét. A kilenc milliárd hitelt és kamatterheit a vállalat köteles megfizetni a tulajdonos felé, amennyiben az állam a vállalat felé teljesíti az adófizetők pénzéből erre a célra elkülönített állami támogatást, melyet egyelőre visszatart, kockáztatva evvel a főváros és az ország működését, valamint azt, hogy az adófizetők megtermeljék azt az adót, amelyet a kormány vissza tud tartani, amelyet ha átutal, a BKV visszafizet…
Na, ezt szerettem volna modellezni. Akinek sikerül, jelentkezhet Atkári úr megüresedő helyére Tarlós úrnál. Gondolom én. Mégpedig azért gondolom így, mert mind a mai napig nem látom jelét annak, hogy finanszírozva legyen a BKV működése. A 2011-es évre a főváros részéről ezen a címen átutalt nulla Ft valamelyest elmarad a feltétlenül szükségestől. Asszem.
Közben együtt örülök a BKK vezérigazgatójával, hiszen Európa legkorszerűbb rendszerét vezetik be 2014-től, mellyel felváltják a jelenlegi jegy- és bérletstruktúrát! Ennek szükségességét nem vitatom, sőt, magam is hiányoltam bevezetését. Azonban nem látom a tízmilliárdos project fedezetét. Nem látom azon elképzelések fedezetét sem, mely szerint bizonyos mennyiségű autóbuszt ki kívánnak szervezni magánvállalkozóknak. Hiszen, ha a főváros kifizetné a BKV felé a szolgáltatások árát, az nem került volna ebbe a helyzetbe. Ha viszont a jövőben ki kívánja fizetni a magánvállalkozók felé, mi tartja vissza attól, hogy a BKV irányába teljesítsen? Akárhogy is van, a forrást nem lehet látni. Márpedig nem tűnik valószínűnek, hogy a vállalkozó a BKV-hoz hasonlóan görgeti maga előtt a milliárdokat, ráadásul a megkövetelt új buszait engedi majd nullára amortizálni. Mint ahogy az is biztos, nem fog olyan árat ajánlani, amelyben hasznot nem hoz neki a vállalkozás. Talán ezért nem indulhat a BKV a tenderen.
Az látszik akár az új Munka Törvénykönyvén, akár a Kollektív Szerződés felmondásán, a munkaerőn komoly pénzt terveznek megtakarítani. Kérdés, lesz-e jelentkező, aki mindezt a munkát elvégzi a jelenlegi helyett kétharmad összegért? Most biztos lehet ilyet találni, hiszen jelenleg meglehetősen lecsökkent a munkahelyek száma, de ne felejtsük el, 2014-ig 400 ezer, majd 2020-ig újabb 600 ezer új munkahely teremtődik! És 2014-ig már csak két év van hátra!
Naszályi Gábor