Azt senkinek sem kell bizonygatni, hogy a tömegközlekedés nem éppen nyereségorientált vállalkozás. Sehol nem működik önfenntartó módon. Viszont mindenhol máshol kap támogatást. Ja, úgy könnyű!
De mi a helyzet nálunk? Semmi. Ami ma Magyarországon zajlik, arról Michael Ende végtelen történet című könyve jut eszembe, mely méltán tette híressé íróját, és remek film készült belőle. Aki nem ismeri, feltétlenül nézze meg, olvassa el! Nem is írom le, miről szól.
Aki viszont olvasta, látta, tudja, mi a cselekmény. Hasonlóképpen zajlanak manapság az események idehaza. Csak sajnos ez nem mese! Pedig itt is nyomtalanul tűnnek el egymás után a színről dolgok. A semmi megeszi.
Már nem emlékszem pontosan, mivel kezdődött. De ott voltak a régi utcanevek, megette a semmi a Moszkva teret, a Köztársaság teret is. Ferihegy is csak emlékeinkben él, ahogy a Lágymányosi híd is. Hol van már a magán-nyugdíjpénztárak háromezer milliárdja? Szét lett szórva a szélben. Más szóval meg lettek védve. Eltűnt maga a köztársaság, semmivé foszlott. Ahogy könnyen erre a sorsa juthat első emberének doktori címe is, bár ez azt hiszem, számítógépes nyelven fogalmazva bug! Erről jut eszembe, a mindenkinek jár az első diploma, államilag finanszírozva, hát ez is léggé vált.
Egymás után fal fel mindent a semmi. Az enyészeté vált a Malév is. Kár érte. Következő áldozat talán a BKV lehet? Mindenki ettől tart. A folyamat beindult, meg lehet-e még állítani? A Kollektív Szerződést már felfalta. Most próbálja bekebelezni az utazási igazolványokat a semmi. A családtagoké, a nyugdíjasoké már eltűnt. Hohó! Állj! Porszem került a gépezetbe! A kedvezményes igazolvány kiadását a vállalat élettársi kapcsolat esetén több tízezer forintos közjegyzői igazoláshoz kötötte! Márpedig ez esetben kártalanítani kell a dolgozókat! De ha már itt tartunk, gondolkozzunk csak el, milyen hivatkozással szüntették meg az igazolványt? Költséget takarítanak meg! De milyen költség keletkezett vajon? A hologramos matricáé? Az bizony egetverő összeg lehet, de spórolni nem tudnak rajta (bizony itt tízezer forintos nagyságrendű komoly megtakarítást is fel lehetne mutatni), ugyanis ezek a matricák már le lettek szállítva, sőt egy részük kiosztásra is került.
Úgy látom, itt sokkal nagyobb a baj. Arról van ugyanis szó, hogy a bevételi oldalt akarja ezáltal a menedzsment növelni! Nem tévedés, úgy jut több forráshoz, hogy megfeji a dolgozóit! Ez igen jelentős erkölcsi tartásról tesz tanúbizonyságot! Nem elég, hogy a dolgozó családjától elveszi a kedvezményt, a másik oldalon eladja neki a bérletet, csökkentve dolgozói pénzéből a vállalat hiányát!
Bizony ez a kifosztó politika nagyon agyafúrtan működik! Mert nézzük, hogy van ez a cég finanszírozásánál. Mert vegyük csak először az üzemanyag árát! 2010 januárjában az APEH által elszámolható ár 283 Ft. Ugye emlékszünk, nem sokkal korábban a károgásra, hogy csökkentse a kormány az üzemanyagokban a jövedéki adó összegét? Március 1-től 444 Ft a gázolaj, egyes előrejelzések szerint tavaszra elérheti majd az 500 Ft/litert! Talán nem kell magyarázni, mekkora adóbevételt jelent ez. Mint ahogy az ÁFA emelése is. Vegyük hozzá a dolgozók jövedelemadóját is, és láthatjuk, a BKV a kormány aranytojást tojó tyúkja, mely még akkor is több bevételt hozna a kiadásnál, ha nem fagyasztották volna be a 32 milliárdos állami támogatást, így viszont maga a magyar gazdasági csoda! Így kell pénzt teremteni a semmiből! Ki feltételezné, hogy a kormány hagyja csődbe menni a céget!
Michael Ende meséje, ahogy egy mesétől elvárható, jól végződött, a főhős legyőzte a semmit, minden újra életre kelt. A valóság nem olyan, mint a mese, sok olyan dolog van, melyet nem lehet újra feléleszteni. De a BKV még működik! Ne engedjük semmivé foszlani!